Bokar!

Jag älskar att läsa! Och ända sedan jag hittade en bok som hette "Om jag kunde drömma" på mitt gamla jobb på Äsperödsskolans bibliotek har det handlat mycket om vampyrer..

När jag läste "Om jag kunde drömma" för första gången var det ingen i Sverige som visste vad Twilight var för något. Jag kommer ihåg att jag fastnade med näsan i den boken och kunde knappt titta upp. Samma dag jag började läsa hade jag tvättid och jag vinglade läsandes alla dessa 4 trappor upp och ner, faktiskt utan att ramla en enda gång! Jag minns också att jag träffade min finaste Åsa på stan precis efter jag läst klart och kunde inte prata om eller tänka på annat. Det var väldigt frustrerande att ingen förstod vilket underverk jag ramlat på! Men nu.. Nu är det inte alls samma sak. Det är alldeles för överhypat. Jag mår lite illa av det, ärligt talat. När jag kollade upp Stephenie Meyer första gången var det prat på att kanske göra en film av första boken, tredje delen hade inte ens kommit ut i USA ännu och i princip ingen har hört namnet Robert Pattinson. Twilightmagiken har förlorat sin gnista alldeles för mycket för att vara den det en gång var för mig. Fast jag ska inte säga för mycket.. Sätter jag mig ner med "Om jag kunde drömma" en femte gång så kanske magin är där igen, precis som den varit de andra 4 gångerna. ;P

Lyckligtvis har Twilighthysterin gjort att många fler vampyrböcker och serier har fått se dagens ljus. True Blood är en TV-serie jag gillar väldigt mycket. Jag har ännu inte läst böckerna om Sookie Stackhouse, men så fort pengarna räcker till ska de dimpa ner i mitt postfack! Dessa får dock bli lästa på engelska.

Vampire Diaries är också en helt okej serie, inte riktigt i klass med True Blood, men väl värt att titta på. Böckerna däremot, var bra mycket bättre än serien. TV-serien följer inte riktigt samma story som böckerna och det tycker jag är lite synd. De har ändrat en hel del, men det som jag tänkt på mest är att Elena är en blond liten nippertippa i böckerna, den där populära tjejen som alla tjejer vill vara och att killar vill vara med. Ja, tills hon träffar Stefan så klart. Böckerna har dessutom kommit väldigt mycket längre än serien och alldeles, alldeles jättesnart kommer sista delen i den senaste triologin i Vampire Diaries-serien "The Return: Midnight" (på engelska)! :D Och det kommer dessutom att komma ännu en triologi om denna härliga kärlekstriangel så småningom.

En annan serie jag har börjat läsa är House of Night, som handlar om Zoey Redbird, en highschoolflicka som blir vampyr genom märkning och måste flytta till en ny skola för vampyrer. Där träffar hon både nya vänner för livet, sin mentor och fiender som måste hanteras. Lägg till ett gäng med pojkvänner, en unik förmåga som gör henne till förutbestämd ledare och alla de vanliga problem hos en amerikansk tonåring så har du i princip sammanhanget. De här böckerna är skrivna för ungdomar och det märks väldigt tydligt. Men nu har jag läst 3 av böckerna och jag vill se vad som händer, samtidigt som det är rätt så roligt att läsa om Zoey's tonårsångest och minnas tillbaka hur man själv var för 10 år sedan. Även om man själv inte hade vampyrdelen att oroa sig över. ^^ Idag har jag varit och köpt fjärde delen i serien (på svenska) och jag riktigt längtar efter att få dyka ner i den!

Många gillar inte att vampyrerna i de olika serierna och filmerna är så olika, både i sättet och i hur de blir till och vad de är kapabla till. Men jag gillar att det är så! Jag gillar att Edward kan vara ute i solen utan att bli en hög med aska, jag gillar att Eric Northman kan flyga, jag gillar att Stefan och Damon Salvatore kan gå ute i solen med hjälp av förtrollade ringar och jag gillar att Zoey Redbird och hennes vampyrvänner inte blir vampyrer genom att bli bitna utan blir utvalda av några högre krafter och får ett utmärkande märke i pannan!

Det här blev ett väldigt lång inlägg som bara började med att jag köpt den fjärde House of Night-boken. =P Nu skulle jag i normala fall återgått till att jobba, men det är ganska dödfött då jag inte har någonting att göra!


Reflektioner

Share your thoughts:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0