Visste jag väl.

I aftonbladets hälsodel står det om BMI idag och att det är i princip världens mest värdelösa sätt att mäta hälsa.
Jag tänker: Well, duuh...
Givetvis kan man inte säga att alla med BMI över 30 har fetma. Bara för att man är 170 cm lång och väger 87 kg så är man inte fet. Det beror ju helt på vad kroppen är uppbyggd av.  Skulle det vara jag och jag vet att jag tränar som en idiot och har muskler som ingen annan är det väl självklart att jag inte lider av fetma? Jag menar hallå?
Men om man är 170 cm lång, väger 90 kg, sitter hemma framför datorn och äter onyttigt varje dag är det väl inte så svårt att lista ut att BMI-mätningen kanske faktiskt stämmer på den personen? Tidningar och media i övrigt behandlar verkligen människor som om de vore kompletta idioter som inte kan tänka själva (givetvis stämmer det i vissa fall, men förhoppningsvis inte så ofta). Du VET om du lever ohälsosamt. Du behöver inte en tidningsartikel som säger dig att du är onyttig.
Om människor bara tänker efter längre än näsan räcker (om inte pinoccio reinkarnerats vill säga) och tittar på vad de stoppar i sig och hur de rör på sig så kan alla med en någorlunda välfungerande hjärnbalk lista ut hur de ligger till när det gäller sin egen hälsa.

There, I've said my piece. ^^

Reflektioner

Share your thoughts:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0